Je bent niet je gedachten

Hoe denk jij over eten?

Ik ben een denker, een dromer. Vaak zijn dit fijne gedachten, maar ook zijn het wel eens doemgedachten. Mijn denken kan zo intens zijn dat mijn partner vanuit een andere ruimte dit zelfs aanvoelt en zegt: “Ik voel je denken tot hier...” En het grappige is, dat dit dan ook compleet waar is. Je kan jezelf maken of breken met je gedachten. Je kan kiezen om bewust positief door het leven te gaan. Maar hey, easy dat is iets anders.

Sta jij al eens bewust stil bij je gedachten? Vaak vliegen ze allemaal tegelijk door je drukke hoofd. Hoe vaak neem je de tijd om als een soort wetenschapper te kijken, vanuit een adelaarspositie naar wat hier nu écht van aan is? Er spoken regelmatig een aantal gedachten door je hoofd die onterecht zijn. Graag geef ik je een aantal voorbeelden van wat er zoal spookt bij mijn cliënten, die meestal zorgverleners zijn:
# Na 19u eet je best niets meer want dan word je dik.
# Ik moet koolhydraten zoveel mogelijk vermijden.
# Van aardappelen word je dik.
# Het is nog geen tijd om te eten, dus sla je die snack bewust over.
# Hoe minder dat ik eet, hoe beter.
# Zoet is slecht voor mij.
# Als ik ontbijt, heb ik meer honger door de dag, dus eet ik beter niet.
# Ik eet best zo vetvrij mogelijk.
# ...

Stop met de eetpolitie op jezelf af te sturen. Bye bye eetstemmen!

Hoe meer diëten je achter de rug hebt, hoe meer duivelse eetstemmen of misvattingen er dus in je hoofd ronddwalen. Je wakkert je innerlijke criticus en je doemgedachten aan, stuurt de eetpolitie op jezelf af en je raakt in strijd met jezelf en eten. Als je al niet gespannen thuiskomt van je cliënten, doen deze foute gedachten de spanning over eten in jezelf enkel maar toenemen.

Maar...
Als je na 19u écht nog honger hebt, en je maakt in de meeste gevallen een slimme keuze, dan word je er niet dik van. Je zal jezelf niet overeten, als je tussendoor bewust nog wat eet. Wat je eigenlijk dan letterlijk zegt tegen een verpleegkundige die avondshiften doet is: helaas, pindakaas... maar jij werkt in shiften en jij eet na 19u... Ja, spijtig dan is het écht niet mogelijk om nog aan je buikvet te werken hoor. Really!?

Zet ook eens uit je hoofd dat aardappelen dikmakers zijn. Je hoeft er zeker geen 0,5kg van te eten, maar het zijn trage suikers die je hersenen langdurig voorzien van glucose. Ze geven je zowel psychisch als lichamelijk een voldaan gevoel, waardoor de zin in troepfood - want zo noem ik het - afneemt.

Nog zo eentje: als je honger voelt, eet dan ook iets en wacht niet tot het avondeten. Waarom zou je ook? Leer luisteren naar je lichaam.

Zo zijn er nog tal van doemdenkers, maar te veel om op te noemen. Boks deze onterechte stemmen nu eens uit je hoofd!

Boetseren kan je leren: rozijnenbrood

Al die stemmen zitten al eventjes in je hoofd, dus je zal moeten leren om je foute gedachten los te laten, de eetpolitie weg te sturen en je hersenen opnieuw te boetseren. Beeld jezelf in dat je een lekker rozijnenbrood maakt. Je gaat je brood (aka je hersenen) enkele malen kneden en dan voeden met lekkere rozijnen (aka de positieve eetstemmen). Elke rozijn is een positieve gedachte.

Dus ja, alles kan, alles mag en je hoeft niets te missen als het op eten aankomt, hoe fijn is dat?

# Laat jij jezelf meeslepen door je gedachte of handel je vanuit je intuïtie?
# Hulp nodig bij je boetseerwerk?
# Wil je ook een intuïtieve eter worden en voor altijd bye bye zeggen tegen diëten?

Vraag dan nu een gratis gesprek aan om samen te kijken naar de stappen die het beste bij jouw situatie passen.

Voedzame groeten,

Evy Vaes
Erkende (anti)Diëtiste
Intuïtief Eating Coach

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *